Groutankers
Groutankers, met staven of strengen, zijn trekelementen die bestaan uit een hoogwaardig stalen staaf of strengen. Deze zijn aan de uiteinden ingebed in een onder hoge druk geformeerd ankerlichaam. Het anker ontleent zijn trekkracht aan de schuifspanningen tussen de mantel van het ankerlichaam en de omringende grond. Een stalen boorbuis wordt in de bestaande grondslag op de gewenste diepte geslagen of geboord. Vervolgens wordt de ankerstaaf of ankerstreng in de buis geschoven. Hierna wordt de ruimte tussen buis en staaf of streng gevuld met cementgrout. De buis wordt nu geleidelijk getrokken, waarbij de vrijkomende ruimte wordt gevuld door de cementgrout onder druk te verpompen. De ankers kunnen worden uitgevoerd als tijdelijk (korter dan 2 jaar) of als definitief, dit in verband met de corrosiebescherming. Ook kunnen ze uitgevoerd worden als geheel of gedeeltelijk verwijderbaar. De staafankers kunnen uitgevoerd worden in diverse diameters: 26,5 - 32 - 36 - 40 en 47 mm in de staalkwaliteit Fep 950/1050. Ook kunnen gewistaven toegepast worden met diameters 16 - 20 - 25 - 28 - 32 - 40 - 50 - 63,5 en 75 mm. Strengankers kunnen uitgevoerd worden met 2 t/m 12 strengen in de staalkwaliteit Fep 1860.
Toepassing
Groutankers worden toegepast als verankeringen van alle denkbare grond- en/of waterkerende constructies zoals: Bouwputwanden, beschoeiingen, kademuren, hoogspanningsmasten, zwembaden, kelders, onderwaterbetonvloeren.
Omgevingsfactoren
- Kunnen trillingsvrij en geluidsarm worden aangebracht;
- Zijn tegen waterdruk in te vervaardigen;
- Kunnen verticaal en onder elke denkbare helling worden aangebracht;
- Kunnen elektrisch geïsoleerd worden.
Voor- en nadelen
- De ankers kunnen zowel vanaf maaiveld als vanaf een ponton worden aangebracht.
- Ze kunnen verwijderd worden.
- Het product is (qua productie) afhankelijk van obstakels in de ondergrond.
Waar toegepast
Naam project |
Opdrachtgever |
HOV Dichterswijk, Utrecht |
Combinatie HOV Dichterswijk |
Brug ARK, Diemen |
Bouwcomb. SaaOne |
Hartel Tank Terminal, Rotterdam Maasvlakte |
Van Hattum en Blankevoort |
Paleis Het Loo, Apeldoorn |
Stichting Paleis Het Loo, Nationaal Museum |
Mastfundaties Tennet, Rilland |
Van Hattum en Blankevoort |
Recreatiesluis Ijsseldijk, Kampen |
Van Hattum en Blankevoort |
Nestle GOOPL Nunspeet |
Visser & Smit Bouw Regio Noord |
Maankwartier Noord en Zuid, Heerlen |
Jongen Bouwbedrijf |
Dijkversterking Bergambacht-Ammerstol-Schoonhoven |
Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard |
Dijkvernageling, Vianen |
Het College van Dijkgraaf en Heemraden van Waterschap Rivierenland |
Westluidense Poort, Tiel |
Van Hattum en Blankevoort |
Aquaduct SAA-One Weesperweg, Muiden |
Bouwcombinatie Saaone |
Kruising Schinkel OV-SAAL, Amsterdam |
Van Hattum en Blankevoort |
A4 Delft-Schiedam |
Combinatie A4All |
Sluis Berlicum Zuid-Willemsvaart, Berlicum |
Combinatie Willemsunie |
Voorhaven 2e Julianasluis, Gouda |
Van Hattum en Blankevoort |
Bouwkuip Stadskantoor, Venlo |
Ballast Nedam |
Rijnkade, Arnhem |
Heuvelman Ibis |
Parkeergarage Westerstraat, Emmen |
Strukton Civiel Projecten |
Verbreding A2, Utrecht |
Trajectum Novum |
Parkeergarage De Tricotage, Veenendaal |
Welling Didam |