Oplevering Fietsenstalling IJboulevard
IJboulevard; een fietsenstalling met multifunctioneel ruimtegebruik als visitekaartje.
Het project
Flaneren met een spectaculair uitzicht over het IJ. Je fiets stallen in de rivier. In het hart van onze hoofdstad realiseerden Van Hattum en Blankevoort met VenhoevenCS architecture+urbanism het project IJboulevard en is de infrastructuur van het gebied rond station Amsterdam Centraal verrijkt. Een ondergrondse fietsparkeergarage waar 4.000 Amsterdammers en toeristen hun stalen rossen kunnen stallen op een plek waar elke millimeter telt. Met op het dak een aantrekkelijke wandelboulevard en nieuwe leefruimte. De IJboulevard is vanaf 22 februari officieel in gebruik.
Het project IJboulevard betekent een enorme upgrade en kwaliteitsimpuls voor de omgeving en leefruimte in het stationsgebied. Met de IJ-zijde als ‘nieuwe voorkant’ van het station. Zowel voor als tijdens het project is rekening gehouden met belangrijke thema’s als gebruiksgemak, (sociale) veiligheid, duurzaamheid en uitstraling ook leidend in het ontwerp van de garage. De fietsenstalling is vanaf vandaag officieel in gebruik.
Bijzonder staaltje techniek
De IJboulevard is een bijzonder bouwwerk omdat deze in het water is gebouwd, bij de Noord/Zuidlijn-tunnel, op een complexe locatie in de stad. Voor de bouw van de stalling is een nieuwe, speciale toepassing van de bestaande zinktunneltechniek toegepast. Dit is de eerste keer dat deze techniek voor een fietsenstalling is toegepast. Normaal gesproken worden elementen, zoals voor deze stalling zijn toegepast, afgezonken naar de waterbodem om daar een tunnel te vormen. Hier zijn de elementen echter op palen geplaatst die uitsteken tot ongeveer 4,5 meter onder het waterniveau. Daarbij is de bovenste helft van de tunnelelementen boven water blijven staan. Hiermee is de boulevard gemaakt.
Palen boren voor voorkomen hinder
Het aanbrengen van de fundatie voor de stalling en de palen voor de aanvaarbescherming is uitgevoerd vanaf pontons. De fundatie van de stalling bestond uit stalen buispalen met een diameter van bijna 1 meter en een lengte tot 38 meter. De palen van de aanvaarbescherming hadden een diameter van 1,2 en 1,4 meter en een lengte van 25 meter. Vanwege de gevoelige omgeving moesten de palen trillingsvrij worden aangebracht. Hiertoe zijn de palen met onze Hitachi KH 300 boorstelling aangebracht. De hinder voor het publiek en de omgeving kon hierdoor tot een minimum worden beperkt
Over de stalling
De stalling heeft een hoogwaardige, moderne en sprankelende uitstraling. Een garage die ondanks de ondergrondse ligging erg licht en ruimtelijk is. Met warme tinten en ruimte voor daglicht. Een prettige plek die de sociale veiligheid waarborgt, met veel overzicht en lange zichtlijnen die kolommen en blinde hoeken vermijden. Er is veel aandacht besteedt aan comfort, vormgeving en duurzaamheid. De gekozen materialen zijn duurzaam en zoveel als mogelijk recyclebaar. Zo is er gebruik gemaakt van hout voor een deel van het plafond. Een ander deel van het plafond is gemaakt van gerecycled kunststof. Door slim te ontwerpen is minder materiaal gebruikt.
Naast het prachtige uiterlijk van de stalling en de verblijfsruimte is ook nagedacht over het verbeteren van de onderwaterwereld van het IJ. Zo zijn er voorzieningen aan de buitenkant van de stalling aangebracht met schuil- en verblijfplaatsen voor vissen, door korven te plaatsen. En we stimuleren de groei van mosselen en planten door het gebruik van speciaal, opgeruwd beton.
Het team
Een huzarenstukje maak je nooit alleen. Het project IJboulevard wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en ProRail. De uitvoering is in handen van Van Hattum en Blankevoort: een VolkerWessels-onderneming. In samenwerking met collega’s van Volker Staal en Funderingen (VSF), Homij Technische installaties en Gebr. Van Kessel. Het ontwerp draagt de handtekening van VenhoevenCS architecture+urbanism. Voor het optimaal ontwerp van de aanvaarbescherming (het opnemen van hoge aanvaarenergie) is het team verrijkt met (expertise van) RoyalHaskoningDHV. Het transport en afzinken van de elementen is uitgevoerd door Strukton Immersion Projects en Mammoet Nederland.