Zoeken

VSF rondt dichtingswand voor uitbreiding Yangtzekanaal af

In opdracht van de aannemerscombinatie Hakkers/De Klerk/Van Oord heeft VSF een belangrijke stap gezet in de verbreding en kade-uitbreiding van het Yangtzekanaal. Deze verbreding is noodzakelijk om zowel huidige als steeds grotere containerschepen veilig en soepel te kunnen laten passeren.

VSF rondt dichtingswand voor uitbreiding Yangtzekanaal af.

Vindingrijke oplossingen voor complexe uitdagingen
Vanwege de risico’s die het heiwerk van een traditionele combiwand gaven bij de bestaande bebouwing in de directe omgeving, is tijdens de uitvoering van het project gekozen voor een alternatieve funderingsmethode. Als specialist in complexe waterbouw bood VSF de oplossing met een dichtingswand van 450 lang en maar liefst 34 meter diep, gevuld met cement-bentoniet. 

De oorspronkelijke combiwanden werden vervolgens in de anderhalve meter brede dichtingswand geplaatst. Het cement-bentoniet werd ter plaatse gemaakt in een zelf opgebouwde, complete voorraad- en mengcentrale. 

Flexibele inzet en snelle uitvoering
De werkzaamheden werden met meerdere machines en in ploegendienst uitgevoerd. Zo werd het werk niet alleen tijdig afgerond, maar ook met minimale overlast voor de omgeving. 

Strategische uitbreiding van de Rotterdamse haven
Deze nieuwe kade-uitbreiding wordt gebouwd in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam. Het creëert ruimte voor 12 sleepboten en bevindt zich op een cruciale locatie bij de entree van de Rotterdamse haven. Het Yangtzekanaal is de toegang tot onder andere de Prinses Amaliahaven, Prinses Arianehaven en Prinses Alexiahaven. Door het Yangtzekanaal varen de grootste containerschepen van en naar terminals op de Tweede Maasvlakte.